torsdag 29. mars 2012

ET ØNSKE

Salige lavendel lurte på om jeg hadde et innlegg med oppskriften til 
"små brødene" jeg viste et annet innlegg (her...)
Nei... det hadde jeg ikke, så det innlegget kommer nå!!!
Små Brød...
Deilig luftig herlig NydeligFlotte små brød:

5 dl. lunkent vann
1 dl. melk
1 pose tørr gjær 
2 ts. salt
1 ss. flytende honning
12 dl. hvetemel

Bland vann og gjær først , så puttes resten oppi
Rør deigen raskt sammen...
Det er viktig at deigen er ganske løs, våt... 
Ta litt mere vann hvis deigen ikke er løs nok... 
Den skal være flytende og ligge vannrett i bollen, ikke som en deigklump
La den heve leeeenge...på et varmt sted... gjerne 1- 2 timer...
IKKE KNA!
Deigen er så klissete og seig at man ikke kan ta på den...
Bruk to sleiver eller liknende og løft deigen i passe deler
til et stekebrett med bakepapir på. 
Enkelt og greit!

Stekes straks på 225 grader i ca 20 minutter.

De bør spises samme dag... 
eller fryses ned og nytes en annen dag!

Jeg bytter ofte ut ca 4 dl hvetemel med 2 dl grovt mel og 1 dl kruskakli...
Prøv dere fram... 
Det viktigste er bare at deigen er løs og flytende nok.... har jeg funnet ut!

Håper oppskriften er forståelig og at dere får det til! 
Mmmmmm.... Her er et bilde av serveringsforslaget mitt!!!!
Vil du vite hva jeg har på "Små Brødet"???
Trykk her....

Fire dager fri på meg nå... en liten "før - påske - ferie" 
Deilig - Håper på strålende sol og mange pluss grader!!!

3 kommentarer:

  1. Namnam, det skal testes! Flotte bilder :)
    Ha en super kveld :) Klem fra meg

    SvarSlett
  2. Disse skal testes i dag :) Håper bare jeg har honning :P

    Takk for koselig kommentar inne hos meg i dag <3
    Klem fra Renate

    SvarSlett
  3. FOR en service altså!! Takk søte du.Disse har jeg lyst å prøve. Artig at deigen skal legges på med sleiv...Blir spennende å prøve disse. Det var snilt at du tok deg bryet med å skrive det ned.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen noen ord!
Det varmer i et ivrig Blogger-hjerte!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...